Banky na poplatcích už tolik nevydělávají. Některé provize musely i kvůli konkurenci zrušit
Víte, kolik vám banka strhne na poplatcích? Je velká šance, že to nebude tolik jako v minulosti. Velké finanční domy o peníze z poplatků přicházejí – za posledních deset jim výnosy z poplatků každým rokem klesly o stovky milionů až jednotky miliard korun. Nejen konkurenční tlak totiž nutí banky ke zlevňování nebo rovnou rušení některých provizí.
Ještě před pár lety se velké banky umísťovaly v anketách o nejabsurdnější poplatky. Svůj přístup k cenám některých služeb ale postupně mění – provize ruší nebo zlevňují.
Na poplatcích už banky nevydělávají tolik co dřív. Některé provize totiž musely i kvůli konkurenci zrušit. Více si poslechněte v reportáži Jakuba Horáčka
Třeba Česká spořitelna začala nabízet vedení účtu zdarma. „Zcela zdarma dnes svůj účet využívá více než milion klientů, což je nejvíce na českém trhu,“ řekl Radiožurnálu její mluvčí Filip Hrubý.
Služby spořitelna přitom poskytuje víc než 4,5 milionu zákazníků – včetně podnikatelů a firem. Bance se od roku 2009 propadly čisté výnosy z poplatků o čtvrtinu. Loni na nich utržila zhruba 8,5 miliardy korun.
Stejný pokles zaznamenala i Komerční banka. Ta podle mluvčího Michala Teubnera za tu dobu zrušila zhruba 20 poplatků. „Dnes mají klienti na bankomatech Komerční banky výběry zdarma, vklady zdarma, mohou se zdarma podívat na zůstatek a mohou i zdarma měnit PIN,“ popsal Teubner.
Hypotéky i internetové bankovnictví
Některé banky zrušily i poplatky za správu hypoték nebo úvěrů. Ještě podle cen z roku 2013 byste za půjčku u ČSOB zaplatili každý měsíc skoro 60 korun. V současnosti za to banka peníze nechce.
Zdarma, 25 i 1500 korun za transakci. Platby do zahraničí se mohou lidem prodražit
Číst článek
„Poplatky neúčtujeme u půjček, kde může klient bez poplatků provést i mimořádnou splátku nebo půjčku zcela předčasně splatit,“ popsal mluvčí Patrik Madle.
Zlevnilo také internetové bankovnictví. Třeba Komerční banka si za něj podle sazebníku z roku 2010 účtovala téměř 40 korun, teď je zdarma. Podle hlavního poradce České bankovní asociace Vladimíra Staňury banky upravují poplatky i kvůli digitalizaci.
„Když se podíváte na to, jak dramaticky narostly počty klientů, kteří požívají internetové bankovnictví, kteří používají mobilní bankovnictví, tak je jasné, že tady je klíč k tomu, proč bankovní poplatky jsou menší. Protože tyhle služby jsou pro klienty podstatně levnější než dřív,“ popsal Staňura.
Dalším důvodem je to, že na trh vstoupily menší banky – jako třeba Airbank, Fio banka, Equa nebo mBank. Některé se snaží přetáhnout klienty právě na nižší provize.
Zpoplatněné odchozí platby
Podle organizátora ankety o nejabsurdnější bankovní poplatky a poslance hnutí ANO Patrika Nachera se přístup bank zlepšil, k některým poplatkům má stále výhrady.
Kvůli Vánocům se letos zadluží sedm procent Čechů. Třetina lidí si stále půjčuje peníze rizikově
Číst článek
„Mně obecně vadí všechny poplatky, které se účtují klientovi v momentě, kdy si něco udělá sám třeba v internetovém bankovnictví. Všechny operace v internetovém bankovnictví by myslím neměly být zpoplatněné. Stejně tak jako když si některé věci vyřeší přes bankomat, třeba změna PIN,“ popsal Nacher.
Aktuální sazebníky bank tak nadále počítají třeba s poplatky za odchozí platby, včetně těch elektronických. Týká se to Komerční banky, ČSOB i České spořitelny. U některých bank navíc tyto poplatky v základní sazbě podražily.
Banky ale nabízejí víc typů účtů a některé balíčky můžou mít odchozí platby zdarma. „Spořitelna je nejdostupnější bankou na trhu s největší pobočkovou a bankomatovou sítí a nejvyužívanějším digitálním bankovnictvím a náklady dané naší maximální dostupností pro klienty budou vždy jistou míru poplatků implikovat,“ vysvětlil mluvčí České spořitelny Filip Hrubý, proč si banka některé provize strhává. Spořitelna ale chce ještě letos další poplatky zrušit.
Vysokými náklady zdůvodňují cenu poplatků i další finanční domy. Loni přitom pětice největších bank vydělala rekordních 67 miliard korun čistého. Od letoška navíc banky musí všem klientům povinně posílat přehled, kolik peněz si na poplatcích strhly v uplynulém roce.