Vzdušný prostor nad Českem byl otevřen pro přelety. Letiště neodbavují
Nad Českem začala opět létat letadla - jde ale pouze o dálkové spoje, které létají ve velkých výškách. Česká letiště tak zatím zůstávají uzavřená - potvrdil Radiožurnálu mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.
„Od půlnoci dnešního dne jsme začali znovu poskytovat služby řízení letového provozu ve vzdušném prostoru nad vzletovou hladinou 2 - 4- 5, to znamená zhruba nad 7 500 metrů. Ve spodním vzdušném prostoru zůstává situace neměnná,“ poznamenal Klíma.
Analytik společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek rozebíral ve Světě o osmé Rádia Česko vliv na cestovní ruch
V 9 hodin se sejde krizový štáb, který rozhodne o dalším postupu. Zatím platí, že odlétat ani přistávat se na českých letištích nebude minimálně do dnešního poledne.
Nenahraditelné ztráty
Každý den bez letadel ve vzduchu přichází Letiště Praha odhadem o devět až dvanáct milionů korun. České aerolinie odhadují ztráty na desítky milionů korun za den. Světoví dopravci vyčíslili celkové ztráty za každý den asi na 200 milionů dolarů.
Společnost Mag Consulting zveřejnila propočty, podle kterých přichází celá Česká republika každým dnem zastaveného leteckého provozu o 120 až 150 milionů korun z turistického ruchu. S analytik společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek ve Světě o osmé Rádia Česko řekl, že kdyby výpadek pokračoval, situaci vidí komplikovaně a velmi špatně: „Byl by to z hlediska našeho příjezdového cestovního ruchu výpadek, který by už nešel do konce roku nahradit. Na druhé straně by se svým závažným ekonomickým dopadem promítl do všech ekonomických subjektů působících v cestovním ruchu.“
Mezinárodní organizace pro civilní letectví tvrdí, že škody způsobené odstávkou provozu už nyní překročily dopady, které na leteckou dopravu ve světě měly teroristické útoky na New York 11. září 2001. „V cestovním ruchu v posledních desetiletích žádná srovnatelná událost není, poznamenal Beránek. „V současné době nelze předpokládat, kdy skonší a jaké dopady bude mít.“
Testovací lety
Letecké společnosti tlačí na obnovení normálního provozu , mimo jiné také prováděním testovacích letů, které zatím nepotvrdily žádné nebezpečí. Testy zatím provedly nizozemské, německé, francouzské italské či britské aerolinky.
Letecký publicista Martin Velek ve Světě o deváté uvažoval o možnostech obnovení letů
Letecký publicista Martin Velek připomněl, že aerolinky jsou motivovány tím, aby své letouny nepoškodily. „Pokud problémy při testech nenastanou, mělo by létání být bezpečné.“ Upozornil, že ekonomické ztráty jsou jedna věc, ale ohrožení strojů a hlavně letadel, věc druhá. „Sopečný oblak však není plošně ani výškově homogenní.“
Znovuotevírání letišť bude EU koordinovat
Sopečný prach z Islandu stále ochromuje letecký prostor nad většinou Evropy. Pokud se ale potvrdí prognóza, že se nebe nad kontinentem vyjasňuje, mohla by se dnes letecká přeprava vrátit alespoň na polovinu běžné úrovně. Letecké společnosti několika zemí úspěšně provedly zkušební lety strojů různých typů bez pasažérů.
V pondělí by mohla odletět až polovina naplánovaných spojů. Po jednání v Evropském úřadě pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol to uvedlo španělské předsednictví Unie.
O podmínkách létání v evropském vzdušném prostoru budou v pondělí dopoledne jednat s Eurocontrolem experti. Odpoledne budou ministři dopravy sedmadvacítky o problému mluvit na videokonferenci.