Správa železnic chce stavět i pod zemí. ‚Jiné řešení není, nemáme kam rozšiřovat,‘ říká její šéf

Vlakem z pražského letiště přímo na hlavní nádraží. Správa železnic chystá takzvané Nové spojení 2. Zatím se počítalo s tím, že by spoje od letiště skončily na Masarykově nádraží, to by ale komplikovalo přestup na další dálkové linky. Správce dráhy v pátek taky představil plán staveb na další měsíce, třeba už od července by mělo zrychlit spojení z Prahy do Brna.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní nádraží, Praha

Hlavní nádraží v Praze | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

První cestující by se vlakem z centra Prahy na Letiště Václava Havla měli svézt v roce 2030. Správa železnic už staví, teď modernizuje úsek Praha-Bubny až Praha-Výstaviště. Nově bude dvoukolejný a elektrifikovaný.

Oprava, nebo zbourání? Odborné kolokvium se v případě mostu na Vyšehradě přiklání k nové stavbě

Číst článek

Až se celá trať z centra na letiště otevře, budou ještě podle šéfa Správy železnic Jiřího Svobody vlaky končit na Masarykově nádraží. Projekt propojení trati s hlavním železničním uzlem je v přípravě.

„Abychom dokázali zajistit komfortní propojení pražského letiště a i rychlíkových expresních spojů a budoucích vysokorychlostních tratí, aby byl ten přestup komfortní,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka z ODS, proč je změna oproti původnímu plánu důležitá.

„Bude to znamenat, že regionální vlaky budou přirozeně končit na Masarykově nádraží, ale budeme počítat také s tím, že ty, které budou primárně zaměřeny na dopravu cestujících z pražského letiště, by projížděly Hlavním nádražím,“ dodává.

Nepochopitelné, nelogické a neekonomické, tak komentují lidé nové jízdní řády vlaků na Benešovsku

Číst článek

Nové spojení v Praze se nemá týkat jen směru na letiště, má jít o komplexní síť tunelů pod Prahou. Celý projekt, který má umožnit větší provázanost vlaků přímo na Hlavním nádraží, je zatím v přípravě. Hlavnímu nádraží totiž dochází stávající kapacita.

„Pokud se to tak schválí, vybuduje se stanice Opera, která bude mít přesah Praha-Hlavní nádraží a Václavské náměstí. Odtud se začne rozvětvovat i směrem k Smíchovu,“ říká šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

„Tady jiné řešení není. My se už nemáme kam dostat z pohledu rozšíření kolejišť, protože na jedné straně je Churchill a osídlená oblast a na druhé magistrála. Takže nezbývá nic jiného, než jít pod zem,“ vysvětluje. Výhled staveb až do roku 2050 chce Správa železnic představit v průběhu května.

Další stavby na tratích

Zásadní zlepšení dopravy mezi Prahou a Brnem má přinést dokončení modernizace trati mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí.

Zdražení jízdenek na vlak o 15 procent? Bylo to nutné, došlo by k omezení dopravy, říká ministr Kupka

Číst článek

Vlaky se mají už od prvního července vrátit na tradiční trasu přes Českou Třebovou. Podstatně zkrátit se tak má i cestování vlakem na Slovensko, do Rakouska i do Maďarska.

Na letošek pro Správu železnic ministerstvo dopravy vyčlenilo 70 miliard korun, rozpočet je podle organizace proinvestiční. Z připravených 38 projektů na letošní rok správce dráhy zahájil přesně polovinu.

Kromě zmíněného je to třeba rekonstrukce nástupišť v Lovosicích a nádražní budovy v Karviné. Tendr je vypsaný taky třeba na rekonstrukci úseku Karlštejn – Beroun, první část modernizace stanice Praha-Smíchov nebo zdvoukolejnění Branického mostu.

Vojtěch Tomášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme