Nový trik kyberzlodějů, hlásí ČSOB. Podvodníci píšou na sítích lidem a vydávají se za jejich skutečné přátele

ČSOB varuje klienty před dalším trikem kybernetických podvodníků. Ti přes sociální sítě oslovují lidi prostřednictvím jejich blízkých. Sázejí na to, že pak napadený člověk ztratí ostražitost a vyzradí své citlivé údaje.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Online nákupy (ilustrační foto)

Při napadení došlo buď k úspěšnému přihlášení do jejich elektronického bankovnictví nebo ke zneužití platební karty (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Pixabay

„Pokud vám od někoho z vašich kontaktů na facebooku nebo messengeru dorazí informace o tom, že jste se stali vítězi soutěže, kterou jste pravděpodobně ani nehráli, zbystřete. A to bez ohledu na to, kdo vám tuto zdánlivě skvělou zprávu posílá. Hned vzápětí totiž budete vyzváni k předání údajů, které byste nikdy neměli dávat nikomu,“ popsal nový podvodný trik manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB Petr Vosála.

Cílem je podle něj opět získat od lidí přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, kompletní údaje k platební kartě, autorizační SMS kódy, dokonce i telefonní číslo nebo číslo jejich SIM karty.

Češi přišli na internetu o 357 milionů. ‚Ten nejslabší díl je klient. Naše systémy se zlepšují,‘ tvrdí bankéři

Číst článek

„Pokud lidé na trik s výhrou podvodníkovi skočí, tak pak tyto údaje útočníkovi předávají v rámci rozhovoru, nebo skrze zaslaný link odkazující na podvržené stránky internetového bankovnictví. Je třeba být ostražitý a nepodlehnout iluzi, že když je zpráva od známého, je to v pořádku,“ varoval Vosála.

Bude-li tedy klienta pod záminkou výhry někdo z jeho přátel kontaktovat, musí si ověřit mimo jiné i to, zda mu tuto zprávu daná osoba opravdu posílá. Ideálně je třeba zvolit jinou cestu, tedy jinou aplikaci či telefonní hovor.

„Stále platí, že přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, PINy ke kartám či autorizační kódy patří pouze vám a není radno je předávat třetím osobám,“ upozornil Vosála.

Útoků přibývá

Počet kybernetických útoků na klienty bank se podle České bankovní asociace v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšil o 21 procent, napadeno bylo 20 723 klientů. Za první čtvrtletí takzvaní e-šmejdi způsobili škody za 357,2 milionu korun, což je však ve srovnání se stejným obdobím loni pokles o více než 18 milionů korun.

OVĚŘOVNA: Tisícovka týdně. Podvodníci nabízejí levné reproduktory, po objednání začnou strhávat peníze

Číst článek

Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je 17 236 korun. V loňském prvním čtvrtletí dosahovala průměrná škoda na klienta 22 080 korun.

Při napadení došlo buď k úspěšnému přihlášení do jejich elektronického bankovnictví nebo ke zneužití platební karty. Jde přitom o jakýkoliv způsob napadení, tedy i manipulace, kdy klient zadává nebo autorizuje platbu sám.

Ve stejném období roku 2023 bylo napadeno 17 006 lidí, za celý loňský rok činila úhrnná škoda 1,35 miliardy korun.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme